In São Paulo is er een opvallend initiatief ontstaan om het lezen te bevorderen: ‘Ticket Books’ van L&PM Editores (uitgever van veel klassiekers, onder andere de Brieven van Van Gogh, en ook de graphic novel Vincent van Barbara Stok). Achterin het boek vindt de lezer een tienrittenkaart voor de metro, die hij scant bij de toegangspoorten. Als de tien ritten op zijn kan het boek worden opgeladen, of als het uit is aan een vriend worden gegeven. Om het project nog toegankelijker te maken voor de gemiddelde metropassagier werkt L&PM samen met Agência Africa, die de distributie van de boeken in metrostations organiseert. Er worden voorlopig tien titels verkocht (ieder met een omslag met een metrothema), waaronder Honderd liefdessonnetten van Pablo Neruda, The Great Gatsby, Hamlet, Sherlock Holmes en boeken van Agatha Christie.
De 10.000 gedistribueerde boeken zijn nu al zo populair dat L&PM Ticket Books ze ook in andere steden wil gaan aanbieden.
Volgens Instituto Pró-Livro, lezen Brazilianen niet meer dan twee boeken per jaar. Ter vergelijking: in Nederland zijn dat er zes (volgens Stichting Lezen in 2015).
Maar er worden in Brazilië meer initiatieven ontwikkeld om mensen aan het lezen te krijgen. Eind januari, tijdens de off-road rally Ceriapó die over 1300 km in de Noordoostelijke staten Ceará en Piauí wordt afgelegd, werden 10.000 boeken verspreid in de steden langs het parcours.
Ook het digitaal lezen wordt aangemoedigd. In de actie ‘Bombom de ler’ kunnen klanten, die een doos bonbons van Nestlé kopen, kiezen uit tien bestsellers van Amazon Brazilië om gratis te downloaden.
Leave a Reply